keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Näyttelymatka Viroon

Tämä oli itselleni ensimmäinen kerta ulkomailla näyttelyssä, ja tietenkin myös koiralle. Ristus mikä reissu! :D

Lähdimme ystäväni kanssa Karjalan Mäyräkoirakerhon järjestämällä bussimatkalla Tarttoon KV-näyttelyihin 2. - 3.11., lähtö oli perjantai-aamuna Lappeenrannasta klo 6 ja perillä Otepäässä hotellissa olimme iltapäivällä viiden maissa. Cara aloitti juoksunsa to-pe yönä, ja kaverillani oli mukanaan tärppipäivillä oleva narttu ja uros. Hyvin meni reissu silti :). Hotelli oli vaatimaton ja huoneet pieniä, ja se sijaitsi keskellä metsää. Noin kilometrin päässä sijaitsi Otepään pieni keskusta, missä oli pari pientä hotellia ja taisi siellä yksi kauppakin olla. Ensimmäisenä iltana lenkkeilimme koirien kanssa sinne ja takaisin. Ongelmana oli, että hotellin alueella ei ollut ainuttakaan lamppua! Tietysti pääovella oli valo, mutta muuten koko alue oli pilkkopimeänä. Ja tietenkin tie hotellilta poispäin oli synkän metsän keskellä.

Hotelli Marguse

Tie hotellilta poispäin

Tätä tietä lenkkeiltiin pilkkopimeässä..

Kuva hotellille päin metsänreunasta

Hotellin ympärystöä

Pihapiiriä

Hotellin toisen pään pääty, majoituimme toisessa kerroksessa ikkuna metsään päin

Sunnuntaiaamun lähtötunnelmia
Lauantaina lähtö hotellilta tapahtui klo 8, matkaa Tarttoon oli noin 40 km. Numerolappuja jonotettiin jonkin aikaa, onneksi juuri sillä hetkellä ei satanut! Kääpiöiden kehä alkoi vasta puoliltapäivin, mutta hyvä että menimme ajoissa sillä kehänlaidalle ei olisi myöhemmin enää päässyt leiriään pystyttämään. Odotin kovasti, että pääsen esittämään Caraa Hilkka Salohallalle, sillä hän tykkäsi siitä kovasti toukokuussa Iitissä. Cara oli silloin hänellä PN2, ja sai sertin. Nyt Hilkka taas kehui Caraa, sanoi minulle että se on päivän parhaiten liikkuva kääpiöpinseri ja jos joskus sen astutan niin pitäisi etsiä mahdollisimman hyväliikkeinen uros että saisimme lisää tällaisia Suomeen. Se kuuluisa "mutta" kuitenkin tuli, ja hän sanoi ettei voi sille SA:ta antaa koska sen korvat ovat pehmeät. Eli Cara oli NUK ERI 1, tähän maininta että se oli ainut luokassaan molempina päivinä. Harmillista, etenkin kun nartut voitti typistetty koira jonka korvat olivat päistään rullalla ja lähes koskettivat toisiaan. Noh, välillä näin. Osallistuimme A'Dreams kasvattajaryhmään, se oli ROP, ja pääsimme pyörähtämään isossa kehässä. En ole koskaan ennen päässyt isoihin kehiin kasvariin, oli aivan huikeaa kun oli valoja ja musiikkia! BIS-kasvattajan valitsi tuimailmeinen mies, eikä hän valinnut pieniä koiria jatkoon. Lauantai-iltana olimme puoli kahdeksan aikaan illasta takaisin hotellilla.

Sunnuntaina lähtö oli taas klo 8, ja tällä kertaa pakkasimme kaiken mukaan koska matka kotiinpäin alkaisi heti isojen kehien jälkeen. Kääpiökehä alkoi taas puoliltapäivin, joten odottelimme kehänlaidalla muutamia tunteja. Koirille ostin näyttelypaikalta kuivattuja herkkuja, pantoja ei nyt löytynyt mieleisiä. Kun tuomarimme asteli kehään kauhistuin; tämähän on se sama tuimailmeinen mies mikä eilen oli BIS-kasvattajaa valitsemassa! Pikaisella Googletuksella selvisi, että Daniele Poltri oli Italiasta, ja kasvattaa myös kääpiöpinsereitä. Kuvista päättelimme, että koiramme eivät tulisi pärjäämään. Niin myös kävi. Caralle NUK ERI1 SA, jälleen ainut koira luokassaan. PN-kehässä kaikki eivät edes ehtineet riviin koiransa kanssa kun tuomari oli jo valinnut neljä narttua jatkoon. Kaverini Malla oli VSP-junnu, ja sai J-sertin! :) Ei ollut ihan turha reissu! Kotiinpäin pääsimme lähtemään Tartosta kuuden maissa illalla, lautta lähti Helsinkiä kohti klo 22:30. Kotona Lappeenrannassa olimme hieman neljän jälkeen aamuyöstä. Luojan kiitos että maanantai oli vapaapäivä... Tuliaisia tuli ostettua laivalta ja Superalkosta, ja kaikenkaikkiaan mukava reissuhan tuo oli. Yllätyin, miten rankkaa tuo reissaaminen onkaan! Ehkä jos omalla autolla olisi matkassa eikä tarvitsisi isoja kehiä odotella joka päivä niin helpommalla pääsisi. Jospa ensi kerran lähemmäs Tallinnaa ja matkaisi taksilla tai omalla autolla? Pistetään seuraava reissu mietintämyssyyn. :)

Näkymää bussista, Caran häkki oikealla pilkullisen viltin alla

Tarton messukeskus, kehän laidan näkymiä